QUIETER LIGHTER PRETTIER -Pieterjan Ginckels

QUIETER LIGHTER PRETTIER

Kunstenaar: Pieterjan Ginckels

Kunstwerk: QUIETER LIGHTER PRETTIER

Details: hout, verf en lijm – 116 x 60 x 62 cm (2016)

Gezien: in Hopstreet Gallery tijdens de Brussels Gallery Weekend

Expo: de expositie ‘Leakers‘ loopt tot 23 oktober 2016

Interessant omdat: Pieterjan Ginckels (1982°) de term ‘Gesamtkunstwerk’ weer hip maakt, met zijn performances mensen bij elkaar brengt en met zijn beeldend werk de ons voorbijrazende moderne wereld wat afremt. Niet dat Ginckels niet meewil met zijn tijd, maar je hoort hem soms denken: ‘Is dít nu vooruitgang?’

Hoogtechnologische consumentproducten staan centraal in Ginckels werk, niet omdat hij ze zo fascinerend vindt, maar wel omdat ze symbool staan voor de status van onze tijd. Drones en smartphones zijn pareltjes van technologie en design, maar hebben ook een overweldigende impact op ons dagelijkse leven: we zijn overal bereikbaar, overal bespiedbaar. Ginckels haalt deze nieuwerwetse afgoden van hun sokkels door ze radicaal te ontdoen van hun technologische esthetiek. Hij maakt er dumb objects van: smartphones en drones die hij in elkaar knutselt met grove stukken hout. De uitvoering is met opzet nogal klungelig. Omdat hij het materiaal van zijn performances en kunstwerken graag recycleert, zitten er in het hout vaak nog spijkers, schroeven en klodders lijm van eerder gebruik.

KORVETTE - Pieterjan Ginckels

KORVETTE – Pieterjan Ginckels

Dyson Airblades -Pieterjan Ginckels

Dyson Airblades -Pieterjan Ginckels

Voor de expo ‘Leakers’ maakte Ginckels een nieuwe reeks dumb objects en richtte hij zijn pijlen op een uitvinding van technologiegoeroe James Dyson. Dyson is vooral bekend van zijn zakloze, snoerloze steelstofzuigers die in twee decennia tijd uitgroeiden tot iconen van industrieel design. De ingenieur-ondernemer laat geen kans onbenut om te onderstrepen hoe hij jarenlang met zijn revolutionaire ontwerp geleurd heeft, maar door alle elektrofabrikanten afgewezen werd. Omdat zijn geloof in zijn uitvinding zo groot was, ging hij zijn stofzuigers dan maar zelf produceren. Daardoor kon Dyson zich slim in de markt zetten als een onafhankelijke ontwerper die met zijn zuinige en duurzame producten bijdraagt tot een betere wereld en er toch in slaagt om grote multinationals als Sharp en Sanyo het nakijken te geven. Dat zorgvuldig opgebouwde aura haalt Ginckels met ‘Leakers’ genadeloos onderuit. Niet de snoerloze stofzuiger moet het hier ontgelden, maar wel een ander ontwerp van Dyson: de Dyson Airblade. De Britse ingenieur verkoopt zijn elektrische handdroger als een hygiënisch en milieubewust alternatief voor de papieren wegwerpdoekjes en de stoffen handdoeken. Maar Ginckels vindt de Airblades vooral onnodig, onhandig en lawaaierig. Daarom toont ‘Leakers’ een tiental Airblades in verschillende formaten, maar allemaal zijn het dumb objects en dus uitgevoerd in ruwe stukken hout. De titels van de werken stelde de kunstenaar samen uit woorden die hij uit de verkoopbrochure plukte: QUIETER LIGHTER PRETTIER, GREAT SEXY NEEDS of CHANGE FREE PRINCIPLES. De houten handdrogers zijn onaf, onwerkbaar en opzettelijk knullig knutselwerk, je reinste anti-engineering. Of zoals de kunstenaar het zelf zegt: ‘Aan de ene kant wil ik meegaan met de stroom en maak ik deel uit van onze tijd. Aan de andere kant zet ik me ertegen af met deze bricolagevariant.’ Net daarom wordt Pieterjan Ginckels een ‘archeoloog van de toekomst‘ genoemd.

Inspiratie en bronnen: website van de kunstenaar, perstekst bij ‘Leakers’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.