Karl Philips - Arbre Magique (2017)

Arbre Magique

Kunstenaar: Karl Philips (BE, °1984)

Kunstwerk: Arbre Magique

Details: aluminium verkeersbord, 206 x 130 cm (2017)

Gezien: tijdens Antwerp Gallery Weekend bij veilinghuis Bernaerts (27 mei 2018)

Interessant omdat: Karl Philips een pad bewandelt dat langs de achterkant van de wereld loopt. Hij gebruikt de openbare ruimte om licht activistische interventies te doen en geeft afgedankte materialen een nieuw leven. Qua werk én levensstijl is Philips een buitenbeentje in een wereld die vooral draait rond geld en bezit.

De basis voor die levensstijl legde de kunstenaar in zijn studententijd. Van het totale gebrek aan middelen dat hij toen ervoer, maakte hij een troef. Het verplichte hem immers tot inventiviteit en creativiteit. Hij ontdekte dat liften de goedkoopste manier was om te reizen en hij vatte het plan op om in een bestelwagen te gaan wonen. Dat deed hij vier jaar lang op verschillende locaties in Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Intussen kocht hij een mobilhome, maar een vast adres heeft de kunstenaar nog steeds niet. En de fascinatie voor de vindingrijkheid van mensen in de marge van de samenleving bleef.

Karl Philips - Conciërge (2012)

Karl Philips – Conciërge (2012)

Karl Philips is dus een man van de publieke ruimte, hij put er zijn inspiratie uit en gebruikt ze als schouwtoneel voor zijn werk. Neem nu “Conciërge”, een werk uit 2012 waarvoor Philips op een braakliggend terrein in Strombeek-Bever een billboard kaapte dat hij als rug gebruikte voor een pop-upwoning. Het tijdelijke ‘appartement’ dat hij aan het reclamepaneel haakte, werd maandenlang bewoond door een dakloze vrouw. Het contrast tussen de basisbehoefte van de tijdelijke bewoner (een veilig onderdak) en de boodschappen op het reclamepaneel (luxewagens) kon moeilijk groter zijn. Philips’ commentaar is niet mis te verstaan.

Karl Philips - E313 (2018)

Karl Philips – E313 (2018)

Een specifiek deel van de openbare ruimte is de straat, of beter nog: de snelweg. En ook die kan inspirerend werken. Getuige het werk “E313”, een gevonden gereedschapskist waaruit de kunstenaar een fontein laat opborrelen. Het stromende water vormt een waterweg die onder een denkbeeldige snelweg vloeit. Het bijbehorende bos wordt gevormd door twee geurboompjes. Wat ons naa(l)dloos bij “Arbre Magique” brengt , het werk dat tijdens het Antwerp Gallery Weekend te zien was bij veilinghuis Bernaerts.

Karl Philips - Arbre Magique (2017)

Karl Philips – Arbre Magique (2017)

Karl Philips - Arbre Magique (2016)

Karl Philips – Arbre Magique (2016)

“Arbre Magique” toont de vorm van het bekende geurboompje, geslepen uit een gevonden verkeersbord. Het is meteen een mooie illustratie van Philips’ kunstpraktijk. De kunstenaar is een begenadigd tekenaar, maar waterfrezen is niet zijn specialiteit. Dus is hij niet te beroerd om het werk uit te besteden aan vaklui, die een duidelijke briefing meekregen: geen enkele plaatsnaam op het bord mocht herkenbaar in het kunstwerk te zien zijn, herkenbare namen zouden alleen maar afleiden van de kracht van het werk. En wat met een Vlaams verkeersbord werkt, werkt net zo goed met eentje uit Nederland.

Het is Karl Philips in deze overigens enkel om het iconische beeld van de geurboom te doen. Pas nadat hij het kunstwerk klaar had, ontdekte de sociaal geëngageerde kunstenaar dat de magische boompjes in een bepaalde jongerencultuur bijzonder in trek zijn. Diezelfde jongeren dwepen met youngtimers, auto’s uit de jaren 80 en 90 die nog niet bol staan van de digitale en technologische snufjes. Een hang naar beheersbare mechanica en zuivere techniek. Collecties van tientallen wonderboompjes, even divers qua geur als kleur, horen daarbij.

Inspiratie en bronnen: karlphilips.org, interview met Cathérine Ongenae

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.