Arabian Nights

Kunstenaar: Koen Theys (BE, °1963)

Kunstwerk: Arabian Nights

Details: geglazuurd keramiek, 170 x 210 cm (2017)

Gezien: in de stand van Keteleer Gallery tijdens Art Brussels 2019

Interessant omdat: Koen Theys vertrekt vanuit een beeld of een materiaal en er gaandeweg betekenis en inhoud aan toevoegt. Dat resulteert in kunst die intrigeert en beklijft, die actueel is zonder de waan van de dag te volgen. Van video tot keramiek.

De voorbije drie decennia bouwde Koen Theys een internationale carrière uit als videokunstenaar én als beeldhouwer. En ook al lijken beide disciplines weinig met elkaar gemeen te hebben, de kunstenaar zelf beschouwt al zijn werken als ‘sculpturen’, als ‘installaties in de ruimte’. Neem nu ‘Death Fucking Metal’, een performance waarin de kunstenaar het gegeven ‘rockmuziek’ wegzet als een uitgeleefd genre. Op een groot, ronddraaiend podium ligt een dertigtal rockmuzikanten op leeftijd, uitgeput en moedeloos, omringd door  hun instrumenten. Af en toe klinkt een half akkoord of een flard van een songtekst. Een tableau vivant als ‘installatie in de ruimte’ dat voortleeft in verschillende vormen, als video én als fotodrieluik: Death Fucking Metal (Yellow), (Red) en (Blue).

Koen Theys - Death Fucking Metal (Yellow) @Koen Theys

Koen Theys – Death Fucking Metal (Yellow) (99,5 x 310 cm) @Koen Theys

De kunstenaar wisselt periodes van digitale creatie steevast af met periodes van handwerk. De laatste jaren ligt de focus weer op dat laatste, en dan ligt experiment vaak aan de basis van nieuw werk, zo blijkt. Tijdens een verblijf in het Europees Keramisch Werkcentrum in het Nederlandse Oisterwijk experimenteerde de kunstenaar met keramische kleuren. Een kleurentest met donkerblauw en goud kwam hem sprookjesachtig voor, deed denken aan woestijnlandschappen en Oosterse mystiek. Dat gegeven vertaalde de kunstenaar naar een herkenbare, Arabische  architecturale vorm. Wonderlijk hoe het (gefragmenteerde) raam van ‘Arabian Nights’ meteen het beeld van de rijke culturele geschiedenis van het Midden-Oosten en de sfeer van de sprookjes van 1001 nachten oproept. Een beeld dat veel sterker blijkt dan alle negatieve berichtgeving die ons uit die regio bereikt.

Koen Theys - Arabian Nights @Koen Theys

Koen Theys – Arabian Nights @Koen Theys

‘Arabian Nights’ toont goed aan hoe Koen Theys zijn kunstpraktijk opvat. Experimenten met materialen liggen aan de basis van beelden die pas later een diepere betekenis krijgen, niet andersom. Koen Theys: “Kunstenaars die zuiver vanuit een idee of concept vertrekken, eindigen vaak met werk dat niet meer is dan een illustratie van dat idee. Het omgekeerde geldt ook: wie zijn werk louter door een materiaal of techniek laat bepalen, eindigt vaak met een inhoudsloos beeld.” Dat ‘Arabian Nights’ een hoge actualiteitswaarde heeft, is toeval. “Ik laat me niet leiden door de actualiteit,” zegt de kunstenaar. “Ook al heeft mijn werk wortels in het nu, het is geen journalistiek, geen weergave van het moment. Tenslotte is het de taak van de kunstenaar om de positie van kunst te onderzoeken. Maar natuurlijk de positie van kunst binnen zijn context, binnen zijn maatschappij. Kunst moet vragen stellen, nieuwe perspectieven aanreiken, en dus inhoud hebben.”

Op 15 juli had ik een uitgebreid gesprek met Koen Theys. Het volledige verslag daarvan lees je via deze link op theartcouch.be

Te zien: Zijn vernieuwend gebruik van keramiek leverde de kunstenaar een tentoonstelling in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden op. Intussen gaat ‘Diasporalia’ op reis, in Europa en daarbuiten.

Inspiratie en bronnen: website van de kunstenaar, Keteleer Gallery

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.